Viktigt att synas online

Som företag är det viktigt att synas på nätet, gärna i sociala medier dessutom. Det menar experterna – och i Sverige är vi faktiskt riktigt duktiga på att göra just detta, i alla fall jämfört med våra närmaste grannländer.

Som företag är det viktigt att synas online, menar företagen och något som Dagens Nyheter skriver om är hur företag vinner på att synas i sociala medier, men hur man gör det på ett bra och effektivt sätt kan vara svårt att veta. Tur är då att det finns en rad olika företag som kan hjälpa en med detta. Till exempel kan Millstone Group hjälp en att både synas på Google och i andra medier med hjälp av de företagen som går under den gruppen. Likaså kan det vara bra för entreprenörer att visa sig på nätet. Men om man står som ensam företagare är det dock andra saker än sociala medier och Google man ska tänka på i första ledet. Är man entreprenör handlar det snarare om att först och främst vara tillgänglig, om man vill synas i media – i alla fall om man ska tro experterna hos Di Digital, dessa är deras tre viktigaste tips:

  1. Ha tillgänglig kontaktinformation på din hemsida
  2. Ha tillgängliga bilder på din hemsida
  3. Låt andra hjälpa dig att vara tillgänglig

Det hela handlar nämligen om att först och främst låta folk veta vem du är, enligt artikeln, sen kan du satsa på att göra reklam på andra sätt för att driva din företagsidé eller startup framåt som entreprenör.

Varför ta hjälp med sin internetmarknadsföring?

Något som kan vara intressant att veta är att Sverige, i jämförelse med våra grannländer är bäst på att synas på nätet. I alla fall var vi det för några år sedan. Enligt Dagens Media låg svenskarnas annonsörer långt före våra grannländer när det kom till att annonsera på nätet. Idag ligger vi troligtvis mer lika. Vilket också innebär att konkurrensen om synligheten på nätet tätnar – och det gäller att jobba hårt för att knipa kunderna – vilket också är tydlig anledning till att ta hjälp från ett proffs på internetmarknadsföring.