Vikten att inte stressa

På nära fyra av tio företag förekommer sjukskrivningar där arbetstiden är orsaken. Jämfört med föregående år har antalet arbetsplatser där medarbetare sjukskrivs på grund av arbetsrelaterad stress ökat. Vi vill därför se en tydlig skärpning av arbetsmiljöarbetet ute på företagen, skriver Cecilia Fahlberg, förbundsordförande Unionen.

Så inleds en artikel i Svenska Dagbladet, och det är verkligen skrämmande fakta. Hur kommer det sig att det är så här? Hur kommer det sig att vi människor drabbas så enkelt av stress? För visst har vi alla känt av det, och vissa kanske ordentligt – på riktigt mått dåligt av det och behövt ta en paus från sitt arbete. Det är faktiskt en riktigt tuff sak att ta sig genom. Vad är det då man kan göra för att undvika detta kaos?

Lyssna på kroppen

Ja, för det första ska man lyssna på sin kropp. Det kommer hela tiden små signaler om att kroppen inte mår bra när man är på väg in i väggen. Yrsel, illamående, huvudvärk, trötthet är exempel på dessa, och om man känner av dem innan det är försent kan man stoppa smällen med väggen. Lyssna alltid på din kropp, dess signaler är viktiga. Sen är det klart att man kan hitta praktiska saker i arbetslivet som underlättar. Arkivering är någonting alla borde ha med sig på arbetsplatsen. Det är nästan inget arbete som fungerar utan det, och det kan ta väldigt mycket tid. Genom att ta hjälp av ett externt företag kan man slippa detta, och istället fokusera på det som är ens egentliga arbete. Att kunna delegera är överlag någonting som är viktigt i kampen mot stressen. Genom att ta hjälp av antingen externa företag eller dina kollegor kan du säkerligen lugna ditt arbetstemp och du kommer märka av att det du faktiskt lägger tid på kommer att göras bättre, istället för att du försöker jonglera hundra saker samtidig.