Värdera din tid

När man ger sig in i en egen verksamhet och försöker driva på sina idéer så ska man vara medveten om att det självklart inte är en enkel sak. Det är mycket att tänka på, både ekonomiska och praktiska delar. Detta gör att man är extra utsatt för förändringar runt om sig och när varje situation är ny så kan det vara bra att ha koll på alla saker som involverar att sköta sitt företag. Därför är det bra om man som företagare sätter sig ner och gör en plan över hur mycket din tid är värd och vart du ska lägga den.

företagare ger high five

Ett nytt företag är något som ofta måste gå igenom en hel del upp- och nedgångar innan det funnits sin naturliga plats i affärsvärlden. Oftast är det med hjälp av det nätverk som man hade tidigare som får företaget att verkligen sticka upp och ta plats. Som ny företagare finns det en hel del saker att göra och allt man gör i det första stadiet har en direkt påverkan på företagets vara eller icke vara. Det är en känslig process och det första som måste göras är att värdera den tid som du lägger ner på olika strategier, såsom marknadsföring, administration, leverans, etc. Är det inte lönt att jaga kunder själv när det handlar om att driva in en skuld? Då är det bättre att välja ett privat delgivningsföretag såsom profact delgivning. Det lönar sig stort om man undviker att slösa extra energi på sådant som andra gör bättre och istället lägga den energin på att uträtta anda ärenden, som att skaffa nya kunder. Det kan man kalla en lönsam satsning av sin tid, samma strategi går att tillämpa hemma

Mycket kan man göra själv

Men absolut inte allt. Känn till din styrka och acceptera din svaghet. Alla har punkter som de antingen är bättre eller sämre på. Det gäller därför att ha bra koll på vart du ska lägga din tid och om det dessutom blir bra gjort, du kanske är bra på kundkontakt men sämre på själva marknadsföringsbiten, då är det läge att anställa någon som kan den biten bättre. Antingen anställer du denne i ditt företag eller så köper du tjänsten, viktigt är att välja rätt så att det blir lönsamt. Det finns mängder av olika marknadsbyråer att satsa på det gäller bara att ha koll på vilka som passar er bäst.