Vad SEO kan göra för ditt företag

När ett företag står inför ett val ifall de ska investera i sökmotoroptimering kan det ibland vara svårt att ta ett beslut i och med att många inte förstår vad det innebär. Det är svårt att motivera sig till att lägga pengar på något diffust och okänt, därför gäller det att vända sig till en leverantör som är transparenta och tydliga med vad de erbjuder. Kunden vill känna att de får uppmärksamhet och att SEO-leverantören inger förtroende. Något som även är viktigt är att leverantören ser till att utbilda kunden i det som är oklart så att kunden vet vad de faktiskt betalar för.

Sökmotoroptimering eller SEO innebär att förbättra en hemsidas positioner i det organiska sökresultatet, alltså den del som inte består av annonser. Denna typ av onlinemarknadsföring är en effektiv och prisvärd investering, och kan betyda en stor ökning i intäkt för ditt företag.

Här är några saker som sökmotoroptimering och bra positioner i sökresultatet kan göra för ditt företag:

  • Öka trafik till din webbplats.
  • Öka antalet konverteringar i form av exempelvis köp eller kontakt beroende på vad ert företag är verksamma inom.
  • Öka synlighet och medvetenhet om ert varumärke.
  • Få bort konkurrenter

Ett enkelt sätt att mäta och säkerställa att man får fler besök och ökad intäkt är att använda sig av analysprogram som exempelvis Google Analytics. Ett gratis verktyg som visar alltifrån antal besök till beteende på sajten. Här finns mycket nyttig information där du exempelvis kan se vart besökaren väljer att gå ut från sidan och hur lång tid den spenderar på sajten.