Tre steg för bra marknadsföring

Hur får man till en lyckad marknadsföring? Vilka vägasociar ska man ta? De klassiska och traditionella eller de nytänkande och experimentella? Det finns nog ingen som på rak arm kan svara på det, utan det handlar verkligen om vad det är för företag som ska marknadsföra – men ett som är säkert, det är att man numera faktiskt inte behöver gå den traditionella vägen via en reklambyrå. Det går ordentligt mycket pengar när man ska ta fram reklam, och missförstå rätt här, det är otroligt viktigt med marknadsföring – men klassisk reklam kanske inte är vad som är bäst. Att syna på reklamfilm och annonser har inte alltid lika stor effekt, och nu med den digitala evolutionen har möjligheterna exploderat och att kombinera dessa med det klassiska, är antagligen vad som är bäst.

Hur kan man då göra för att marknadsföra sitt företag om man inte vill gå till en reklambyrå? För det första så finns det andra att kontakta vilka kan vara till stor hjälp. Här är några exempel:

  • SEO-byrå. Sökmotoroptimering är någonting som många har svårt att förstå, och för vissa är det rena grekiskan. För att enkelt förklara det så handlar det hela helt enkelt om att synas på sökmotorerna, och detta för att potentiella kunder ska hitta till ens webbsida. Genom att anlita en byrå som är specialist på detta kan man få hjälp och därmed locka in många kunder som söker efter produkter på internet.
  • Trycksaker. Den gamla klassikern där man trycker företagets namn på pennor, tröjor och annat är hur bra som helst även om vissa tror att det är gammaldags. Dessa produkter som man tar fram kallas presentreklam, och genom att låta ett företag ta fram saker med ditt eller ditt företags namn på ökar möjligheten för dig att synas. Ett exempel på ett företag som tar fram presentreklam är Axon Profil.
  • Sociala medier! Fler företag satsar nu på sociala medier. Twitter, Facebook och Instagram är a och o för att företaget ska hänga med bland kunderna. Viktigt är dock at man ska försöka se de sociala medierna som mer av en kommunikations plattform snarare än reklam.