SVT i blåsväder

I dagens digitaliserade arbetsklimat är det viktigt att sticka ut, och många anlitar utomstående för att ta hand om deras reklamprojekt och andra typer av mediala saker. Men det gäller att vara noga med vem man anlitar för vad – Sveriges Television är till exempel i tvist med sitt produktionsbolag just nu på grund av det bolagets fula reklammetoder, och detta är inte första gången själva kanalen hamnat i blåsväder.

kontrakt-arbeteNär det kommer till att anlita ett produktionsbolag gäller det att vara selektiv och bara anlita företag med gott rykte om sig såsom Brikk, vilka hittas på http://brikk.se/. Men varför då? Annars är det lätt hänt att man som uppdragsgivare hamnar i blåsväder eller rent av i en tvist med sitt produktionsbolag. Det är något som Sveriges Television har, och det är inte så konstigt med tanke på hur Sveriges Television faktiskt har som avsikt att vara redaktionellt oberoende. Det ska betyda att innehållet på deras kanaler såsom SVT1 och SVT2 inte ska finansieras av annat än licenspengar, men så är det inte alla gånger har det visat sig. Ett exempel på detta skriver Sveriges Radio om och rör SVTs nya programserie ”En tysk, en fransk och en husman”. Denna seriesatsning där två kockar tävlar mot varandra i matlagning visar upp en hel del produkter och nu säger sig företagen som exponeras här att de betalat pengar till kanalen för att få göra just det. Dock är detta inte det enda som stormar för kanalen just nu – man är även i tvist med sitt produktionsbolag Road Runner, vilka också stod bakom produktionen av just ”En tysk, en fransk och en husman”.

Tvist på grund av kontraktsbrott

Anledningen till att Sveriges Television är i tvist med sitt produktionsbolag Road Runner handlar just om bolagets metoder för att finansiera sina programsatsningar. Vilket är genom reklamintäkter genom produktplacering och så får det inte gå till. Enligt Dagens Media handlar det hela om att produktionsbolag som antar uppdrag med Sveriges Television som uppdragsgivare även tar på sig att följa de regler som styr hur public service-bolagen i Sverige ska agera – det har man från Road Runners sida. Reglerna är nämligen tydliga:

  • Ingen reklam får gynnas.
  • Inga produktplaceringar får gynnas.
  • Inga kommersiella intressen får gynnas.

På grund av att man brutit mot detta överväger nu Sveriges Television att stämma produktionsbolaget skriver Resumé. Så när det är dags att anlita produktionsbolag – se till att anlita ett som du vet kommer följa ert företags värderingar och regler för att slippa hamna i samma situation som Sveriges Television!