Marknadsföring 2015

Nytt år – nya trender. Och för den som arbetar med marknadsföring är det alltid viktigt att ha koll på det senaste. Någonting som kan vara bra att ögna igenom är därför denna artikel där de presenterar 19 trender inom marknadsföring för detta år.

Vad skribenten för artikeln har utgått ifrån är faktiskt USA, eftersom marknadsförarna därborta ligger något före oss Svenskar. Men det som sker därborta kommer även hit, därav är detta högst relevant.

Vad är det då som gäller?

  • Man kan ana att företag, under 2015, kommer att fokusera på sin kommunikation och bjuda på relevant och generös information. Man tror, i artikeln, att 2015 blir året då skribenterna kommer tillbaka och texten blir allt viktigare. Detta eftersom ord numera är hårdvaluta i den värld av flimmer. Det ger en mer djup mening till företagen. Det blir även viktigt att kunna anpassa de texter som tas fram mot olika målgrupper.
  • Smarta prylar blir mycket relevanta för 2015, så pass att det mest troligt kommer att nyttjas även i marknadsförningen. Internet kommer vara vår största marknadsföringskanal – men hur vi använder den bäst? Det återstår att se.
  • Skräddarsytt innehåll kommer att bli mycket viktigt under detta år. Detta i och med att marknadsföringen blivit spretig, och att skräddarsy kommer att göra att pengarna räcker längre. Man måste analysera målgrupperna mer för ratt se vad som fungerar.
  • PR kommer att bli (ännu) mer aktuell under året som kommer. Vi kommer att se byråer från SEO-branschen och reklambranschen mer sammansvetsat arbeta med PR-byråer. Detta för att verkligen nå ut i samtliga kanaler.

Vidare kommer marknadsföring fortsätta vara det viktigaste redskapet ett företag har för att växa. Om du har ett bolag och arbetar med marknadsföring men inte vet vilka kanaler ni ska trycka på – samtidigt som ni kanske inte har resurser att täcka alla, är en idé att ni kikar in på vårt tidigare inlägg med “tre steg för bra marknadsföring” (läs det här). Där lyfter vi SEO, tryck och sociala medier – som även under 2015 kommer va de bästa att använda sig av för att nå en bred målgrupp.